З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-20
Стара Загора 14.04.2025 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 и ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 37 и ал. 1 ал. 7 от Закона за общинската собственост (ЗОС)
О С П О Р В А М:
Решение №1069/27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора, като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-37/03.04.2025 г. са постъпили Решения по Протокол №25 от проведено заседание на 27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора.
С Решение №1069/27.03.2025 г. Общински съвет Стара Загора, преразглежда Решение №956, прието на заседание проведено на 27.02.2025 г. 27 февруари 2025 г., което е върнато за ново обсъждане от общински съвет с моя Заповед №АК-01-ЗД-13/12.03.2025 г. Във връзка със заповедта и на основание чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА, изменя свое Решение №956/27.02.2025 г., като допълва правните основания с разпоредбите на чл. 38, ал. 2 от ЗОС и чл. 46, ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинската собственост на Община Стара Загора (НРПУРОС), като го потвърждава в останалата му част.
За приемане на Решение №1069/27.03.2025 г. в поименно гласуване са участвали 44 общински съветници, от които: „ЗА“ са гласували – 41, „Против“ – няма и „Въздържали се“ – 3.
С потвърденото Решение №956/27.02.2025 г., допълнено в частта на правните основания за приемането му, Общински съвет Стара Загора приема следното:
По т. 1. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 41, ал. 1 от ЗУТ, Общински съвет Стара Загора дава съгласие за учредяване на право на строеж със ЗП и РЗП = 36,87 кв. м за изграждане на: допълващо застрояване – гараж в поземлен имот с идентификатор 68850.523.5780 по КККР с площ 1003 кв. м, с административен адрес: гр. Стара Загора, ул. „Мадарски конник“ № 33, ТПТ – урбанизирана, НТП – ниско застрояване (до 10 м), част от УПИ V5780 в кв. 4661 – кв. „Кольо Ганчев“, гр. Стара Загора по ПУП на гр. Стара Загора, общ. Стара Загора, одобрен с Решение № 2336 от 23.02.2023 г. на Общински съвет Стара Загора, актуван с Акт за частна общинска собственост № 21400 от 26.04.2024 година.
Правото на строеж се учредява на Евгени Динев Енев и Евгения Господинова Енева в качеството им на собственици на част от сграда, построена с отстъпено право на строеж на цена 4 200 лева без ДДС.
Допълващато застрояване да се изпълни съгласно издадената виза на главен архитект от 18.10.2024 г. и съпътстваща проектна документация.
По т. 2. се приема всички нормативно определени данъци и такси по сделката да се внесат от Евгени Динев Енев и Евгения Господинова Енева в срок от 30 календарни дни от датата на връчване на Заповедта на Кмета за продажба.
По т. 3. ОбС възлага на Кмета на Община Стара Загора да извърши всички последващи нормативно определени действия.
В поименно гласуване са участвали 51 общински съветници, от които: „ЗА“ са гласували – 49, „Против“ –1 и „Въздържали се“ – 1.
Към решението са приложени следните документи: Предложение от Кмета на община Стара Загора, АЧОС №21400/26.04.2024 г., Скица №15-498460-16.05.2024 г., ситуационна скица, Удостоверение за данъчна оценка, Пазарна оценка за имота, др.
В правомощията на общински съвет по разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА е да приема решения за разпореждане с общинско имущество и да определя конкретните правомощия на кмета на общината.
По смисъла на чл. 41 от ЗУТ допълващото застрояване в урегулирани поземлени имоти се състои от спомагателни, обслужващи, стопански и второстепенни постройки към сградите на основното застрояване и се разрешава в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план. Във всички случаи е необходимо да има действащ ПУП, за да бъде допустимо строителството на допълнителни постройки – гаражи, работилници, летни кухни, складови постройки и др.
Законът допуска да се извърши допълващо застрояване, което не е предвидено с действащия ПУП, ако постройките се застрояват свободно или допрени до сгради на основното застрояване в урегулирания поземлен имот или свързано с постройки на допълващо застрояване само между два урегулирани поземлени имота. Когато тези условия са изпълнени, главният архитект на общината издава виза за проучване и проектиране, която е задължителна предпоставка за разрешаване на строителството.
В мотивите на решението не е посочено правно основание по реда на ЗОС относно хипотезата, по която се дава разрешението за строеж, като следва да се има предвид, че ЗОС се явява специален закон по отношение на ЗУТ.
Съгласно чл. 37. ал.1 и ал. 7 от ЗОС право на строеж върху имот - частна общинска собственост, се учредява след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс и съобразно предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план, като въз основа на резултатите от търга или конкурса, съответно - на решението на общинския съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор.
С Решение №1069/27.03.2025 г. Общински съвет Стара Загора допълва правните основания на Решение №956/27.02.2025 г. с разпоредбите на чл. 38, ал. 2 от ЗОС и чл. 46, ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинската собственост на Община Стара Загора (НРПУРОС).
Съгласно чл. 38, ал. 2 от ЗОС правото на надстрояване и/или пристрояване се учредява от кмета на общината на собственика на сградата, без търг или конкурс, по ред, определен от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2.
Доколко тази норма е приложима в конкретния случай следва да се прецени като се изходи от същността на разпоредените фактически действия, изпълващи съдържанието на разрешеното от общински съвет учредяване право на строеж. Видно от съдържанието на представените по преписката документи, се касае за учредяване право на строеж за изграждане на гараж, тоест за учредяване на право на строеж на изцяло нова, несъществуваща сграда - гараж. Неправилно, като правно основание за издаването им с допълване на правните основания е посочена разпоредбата на чл. 38, ал. 2 от ЗОС която урежда хипотезата на учредяване на право на пристрояване и надстрояване от кмета на общината на сграда, построена върху имот - частна общинска собственост. В конкретният случай, видно от приложената по административната преписка ситуация се дава разрешение за учредяване на право на строеж за самостоятелен обект "гараж" във връзка с § 5, т. 39 от ЗУТ и § 1 1б. от ДР на ЗКИР, разположен в югоизточната част на имота, а не право на надстрояване и пристрояване към съществуващата в общинския имот жилищна сграда.
С Решение №1069/27.03.2025 г. Общински съвет Стара Загора допълва правните основания посочени в Решение №956/27.02.2025 г. и с разпоредбата на чл. 46, ал. 1, т. 3 от НРПУРОС, според която правото на строеж се учредява от Кмета на общината, въз основа решение на Общински съвет без публичен търг или публично оповестен конкурс на собствениците на жилищни имоти, изградени по силата на уредено право на строеж върху недвижими имоти, определени за индивидуално жилищно застрояване - за изграждане на застроено застрояване, складове, гаражи и др.
С чл. 38, ал. 2 ЗОС е уредена единствената хипотезата, която се явява изключение от правилото на чл. 37, ал. 1, а именно без търг или конкурс се допуска за право на надстрояване и/или пристрояване на собственика на вече построена сграда в общински имот. Само в посочената хипотеза законодателят е предвидил друг по-облекчен ред за издаване на заповедта, като начина по който това ще се случи се урежда в наредбата по чл. 8, ал. 2 ЗОС, което е направено в чл. 48, ал. и ал. 2 от НРПУРОС.
В случая считам, че разпоредбата на чл. 46, ал. 1, т. 3 от НРПУРОС е неясна и противоречи на императивната норма на чл. 37, ал. 1 от ЗОС и не следва да бъде прилагана при преценката за валидност на административния акт, по силата чл. 15, ал. 3 от ЗНА, според който ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.
В конкретният случай, видно от приложените по административната преписка документи, Общински съвет Стара Загора дава съгласие да се учреди право на строеж за самостоятелен обект "гараж", без да са съобразени изискванията на чл. 37. ал. 1 от ЗОС това да стане чрез публичен търг или публично оповестен конкурс.
С оглед гореизложеното и предвид обстоятелството, че общинският съвет като колективен орган е формирал волята си във връзка със своята материална компетентност, но в нарушение на материалния закон, считам че Решение №1069/27.03.2025 г. на Общински съвет Стара Загора, с което изменя в частта на правните основания като ги допълва и потвърждава в останалата част свое Решение №956 г, прието на заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 27 .02.2025 г., е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Стара Загора, Кмета на община Стара Загора и на Окръжна прокуратура – за сведение, а на Председателя на Административен съд – гр. Стара Загора, по компетентност, ведно с материалите по преписката.
МЕТОДИ МАРКОВ
Областен управител