З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-3
Стара Загора 28.01.2025 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 30, ал. 1, т. 1 и ал. 5 от Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура (ЗЕСМФИ) във връзка с § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗЕСМФИ
О С П О Р В А М:
Решение №244/18.12.2024 г. на Общински съвет Павел баня, като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-167/30.12.2024 г. са постъпили Решения по Протокол №16 от проведеното на 18.12.2024 г. заседание на Общински съвет Павел баня.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА Решение №244/18.12.2024 г. на Общински съвет Павел баня е върнато в законоустановения срок, със Заповед № АК-01-ЗД-1/06.01.2025 г., за ново обсъждане от общински съвет, като незаконосъобразно.
С Решение №244/18.12.2024 г., Общински съвет Павел баня на основание чл. 21, ал. 2 във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 14, ал. 7 от ЗОС и чл. 19 от НРПУРОИ по чл. 8, ал. 2 от ЗОС и в изпълнение на т. 2.5.3 от Програмата за управление и разпореждане с общинска собственост на община Павел баня за 2024 г. решава да бъде открита процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем за срок от 4 години на част от имот – публична общинска собственост за поставяне на интернет антени от фирма доставчик на интернет, а именно:
Два квадратни метра от покривно пространство на масивна сграда — Кметство с. Горно Сахране в УПИ кв. 83 — АОС N9 4033/ 20.06.2019 г. Определя начална тръжна цена в размер на 20,00 лв. без ДДС месечен наем за един брой антена, определен съгласно Обобщената тарифа за определяне на минималните цени на общински имоти.
Упълномощава кмета на общината да извърши всички нормативно определени действия в изпълнение на решението.
Решението е прието, като в поименно гласуване са участвали 14 общински съветника, от които „за” – 13, „против” – няма, „въздържали се” – 1.
В правомощията на общински съвет по разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА е да приема решения за управление и разпореждане с общинско имущество и да определя конкретните правомощия на кмета на общината.
Съгласни чл. 14, ал. 7 от ЗОС свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет.
По разпоредбата на чл. 14, ал. 2 от ЗОС отдаването под наем се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред.
В мотивите на решението се посочва, че в различни сгради в населените места на общината има поставени интернет антени. Фирмите - доставчик на интернет, сключват договор за наем с общината за ползване на част от покривно пространство за поставяне на тези антени. Договора за наем с наемателя в с. Горно Сахране изтича, поради което е необходимо общински съвет Павел баня да вземе ново решение за отдаване под наем на част от сгради — публична общинска собственост.
С приемането на Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура, обн. ДВ, бр. 21 от 09.03.2018 г., в сила от 09.03.2018 г., се регламентират обществените отношения, свързани с разполагането, ползването, поддържането и развитието на електронните съобщителни мрежи, посочено в чл. 1, ал. 1, т. 1 от ЗЕСМФИ. Законът е приложим за електронни съобщителни мрежи и физическа инфраструктура - публична и частна собственост - чл. 1, ал. 2 ЗЕСМФИ.
С оглед на това се налага извода, че ЗЕСМФИ се явява специален закон по отношение на ЗОС.
Определение за електронна съобщителна мрежа е дадено в § 1, т. 2 от ДР на ЗЕСМФИ: "Електронна съобщителна мрежа" е съвкупност от преносни съоръжения и при необходимост съоръжения за комутация и/или маршрутизация и други ресурси,
включително неактивни мрежови елементи, които позволяват пренос на сигнали посредством проводник, радио, оптични или други електромагнитни способи, включително спътникови мрежи, фиксирани (с комутация на канали или с пакетна комутация, включително интернет) и мобилни наземни мрежи, електроразпределителни мрежи, доколкото се използват за пренос на сигнали, мрежи, използвани за радио- и телевизионно разпръскване, и кабелни електронни съобщителни мрежи за разпространение на радио- и телевизионни програми, независимо от вида на пренасяната информация.
За целите на този закон "електронни съобщителни мрежи" са както обществени, така и мрежи за собствени нужди (включително мрежи за нуждите на държавното управление, технологични електронни съобщителни мрежи, например тези на преносните газопроводи и линии за осигурителна техника и телекомуникации).
В глава четвърта на ЗЕСМФИ е уредено предоставянето на достъп до и съвместно ползване на физическа инфраструктура - чл. 15 и чл. 17. Правата по чл. 15, ал. 1 и чл. 17, ал. 1 върху елементи от физическа инфраструктура, държавна или общинска собственост, се предоставят за срок до 10 години, без провеждането на търг или конкурс, по аргумент от чл. 19, ал. 1 от ЗЕСМФИ.
Нормата на чл. 30, ал. 1 от ЗЕСМФИ, според която, освен в случаите по чл. 15 и 17 операторите на електронни съобщителни мрежи имат право да разполагат електронни съобщителни мрежи и да изграждат свързаната с тях физическа инфраструктура въз основа на писмен договор, включително на договор за наем, договор или административен акт, върху, над или под имоти: 1. публична или частна държавна или общинска собственост и 2. частна собственост на физически или юридически лица. В чл. 30, ал. 5 от ЗЕСМФИ се посочва, че когато имотът е държавна или общинска собственост правата по ал. 1 и 2 се предоставят за срок до 10 години по реда на чл. 19 от ЗЕСМФИ.
Правилото на чл. 30, ал. 1, т. 1 от ЗЕСМФИ, изрично предвижда, че операторите на електронни съобщителни мрежи имат право да разполагат електронни съобщителни мрежи и да изграждат свързаната с тях физическа инфраструктура въз основа на писмен договор, включително на договор за наем, договор или административен акт, върху, над или под имоти публична или частна държавна или общинска собственост. Законът сочи само вида собственост на имотите, но не въвежда ограничение по отношение на тяхното предназначение и начина на трайно ползване, от където следва, че оператора на електронната съобщителна мрежа, какъвто в случая се явява заявителя може да ползва имотите под наем, след сключване на договор, без провеждането на търг или конкурс.
Уредената в закона възможност за отдаване под наем без провеждане на търг или конкурс на операторите на електронни съобщителни мрежи за изграждане на електронни съобщителни мрежи в имоти публична общинска собственост, е без ограничение относно начина на ползване на имотите. Кметът на общината в своето предложение следва да
мотивира нуждите, поради които имотът следва да се отдаде под наем без търг или конкурс, а общинският съвет да определи със своето решение, наемателя, наемната цена и условията за ползване на имота. Въз основа на решението на общинския съвет, кметът на
общината сключва договора за наем. А наемната цена следва да бъде определена, съобразно приетите от общинския съвет Тарифата за наемните цени на община Павел баня.
Предвид това, считам че в случая отдаването под наем на гореописаните имоти не попада в хипотезата на чл. 14, ал. 7 от ЗОС, според която имотите следва да се отдават под наем след провеждане на търг или конкурс, а следва да се приложат разпоредбите на ЗЕСМФИ, който е специален по отношение на ЗОС.
Заповедта за връщане на Решение №244/18.12.2024 г. на Общински съвет Павел баня е получена на 07.01.2025 г., видно от документ - Известие за доставяне ИД PS 6000 02513О М.
В установения по чл. 45, ал. 7 – 14-дневен срок от получаване на заповедта за връщане на решението, Общински съвет Павел баня не насрочва заседание и не преразглежда Решение №244/18.12.2024 г.
Предвид изложеното, считам че Решение №244/18.12.2024 г. на Общински съвет Павел баня е прието в кръга на материалната компетентност на органа но в нарушение на материалния закон и административнопроизводствените правила, поради което същото е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Павел баня, Кмета на община Павел баня и на Окръжна прокуратура – за сведение, а на Председателя на Административен съд Стара Загора по компетентност, ведно с материалите по преписката.
МЕТОДИ МАРКОВ
Областен управител