З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-17
Стара Загора 07.04.2025 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 59, ал. 2, т. 4 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), чл. 25, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), чл. 30, ал. 1 и ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи (ППЗОЗЗ), чл. 46, ал. 3 от ЗМСМА
В Р Ъ Щ А М
Решение №336/27.03.2025 г. на Общински съвет Раднево, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-34/31.03.2025 г. постъпиха Решения по Протокол №22 от заседание на Общински съвет Раднево, проведено на 27.03.2025 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 336/27.03.2025 г. на Общински съвет Раднево е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №336/27.03.2025 г. Общински съвет Раднево на основание чл. 21, ал. 1, т. 8, т. 11 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 25, ал. 1, ал. 3, т. 1, ал. 5 от ЗСПЗЗ, във връзка с § 6а, т. 3 от ПЗР на ЗОЗЗ, чл. 17а, ал. 1, т. 1 от ЗОЗЗ, чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ във вр. с чл. 29, ал. 1 от ЗОЗЗ, чл. 37, ал. 4, т. 4 от ЗОС, във връзка с чл. 62, ал. 2 от ЗЕ приема следното:
По т. 1. На основание чл. 21 , ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 7, ал. 2 и чл. 37, ал. 4 от ЗОС, чл. 25, ал. 1, ал. 3, т. 1 и ал. 4 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл. 62, ал. 2 от ЗЕ, Общински съвет Раднево дава предварително съгласие за учредяване на възмездно право на строеж-без търг или конкурс в полза на „РА ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: 206802991, със седалище и адрес на управление: гр. София, п. к. 1582,р-н Искър, ЖК Дружба 2. ул.“Обиколна“ № 5, офис, представлявано от Елена Николаева Педова, Иво Николаев Рашев, Костадин Ангелов Попов, Милчо Стефанов Павлов и Петър Димитров Желязков - управители за изграждане на фотоволтаични електроцентрали, върху следните поземлени имоти: ПИ 57323.101.563 с площ 62396 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска; Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 9, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11060/05.09.2023 г.;
-ПИ 57323.101.845, образуван при разделянето на имот 57323.101.556 с площ 210661 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска, Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 9, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11057/05.09.2023 г.;
-ПИ 57323.76.412 с площ 32810 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска, Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 7, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11058/05.09.2023 г.;
-ПИ 57323.76.414 с площ 106564 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска, Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 7, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11061/05.09.2023 г.;
-ПИ 57323.98.413 с площ 111755 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска, Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 9, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11062/05.09.2023 г.;
-ПИ 57323.98.422 с площ 127255 кв. м., Трайно предназначение на територията: земеделска, Начин на трайно ползване: пасище, Категория на земята: 9, актуван с Акт за публична общинска собственост № 11059/05.09.2023 г.
По т. 2. Дава предварително съгласие да се промени предназначението на поземлените имоти, описани в т. 1, на основание чл. 25 от ЗСПЗЗ, във връзка с § 6а, т. 1 от ПРЗ на ЗОЗЗ, за изграждане на фотоволтаични централи.
По т. 2.1 Промяната на предназначението на имотите да се извърши при спазване на условията по реда на ЗОЗЗ, ППЗОЗЗ, ЗСПЗЗ, ЗУТ и приложимите законови и подзаконови нормативни актове.
По т. 3. Дава предварително съгласие, на основание чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл. 29, ал. 1 от ЗОЗЗ за изработване на подробни устройствени планове, предвиждащи изграждането на фотоволтаични електроцентрали в имотите описани в т. 1, както и на подробни устройствени планове, предвиждащи изграждането на прилежащата към основния обект техническа инфраструктура, включително парцеларен план за осигуряване на транспортен достъп, за подземни или въздушни електропроводи, като и комуникационно-транспортен план и други необходими планове и схеми във връзка с реализирането на инвестиционното намерение. Дава съгласие на основание чл. 124а, ал. 1 от ЗУТ, във връзка с чл. 124а, ал. 5 от ЗУТ възлагане на проектите на ПУП да се извърши от „РА ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: 206802991
По т. 4. Дава предварително съгласие, на основание чл.30, ал.3 от ППЗОЗЗ за определяне на площадки и/или трасета за проектиране и промяна предназначението на поземлените имоти, описани в т.1, за изграждане на фотоволтаични електроцентрали, както и за определяне на трасета за проектиране и промяна на предназначението на поземлените имоти-общинска собственост, за осигуряване на транспортен достъп до имотите, описани в т. 1
По т. 5. Площадките или трасетата за проектиране, за имотите да се утвърдят на РА ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, ЕИК: 206802991
По т. 6. Определя срок на валидност на предварително съгласие 12 месеца от влизане в сила на решението.
По т. 7. Дава Съгласие Кметът на Община Раднево да упълномощи инвеститора, във връзка с приложимите процедури по ЗОЗЗ, ППЗОЗЗ, ЗСПЗЗ, ЗУТ и приложимите законови и подзаконови нормативни актове.
По т. 8. Възлага на Кмета на Община Раднево да извърши всички последващи нормативно определени действия.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 15 общински съветници, „ПРОТИВ” – 2, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 0.
Към Решение №336/27.03.2025 г. на Общински съвет Раднево са приложени копие на предложение с изх. №0800-91/25.03.2025 г. на кмета на Община Раднево, копие на предложение с вх. №7000-117/24.03.2025 г. на „РА ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, копие на докладна записка с вх. №0100-958/24.03.2025 г. от главен експерт ОС в Дирекция ОССД при Община Раднево и копие на становище от главен експерт ОССД.
Решението е прието в правомощията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, обективирано е в писмена форма, с необходимото мнозинство и при спазване на изискването по чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА за приемане на акта при поименно гласуване на общинските съветници, като последното е отразено в съставения протокол от проведеното заседание, но в нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.
Следва да се има предвид, че всеки административен акт следва да съдържа не само правни, а и фактически съображения, мотивирали органа да издаде, респ. да приеме същия.
В настоящия случай не са изложени конкретни и ясни мотиви, довели до издаване на горепосоченото решение, като липсва и направено в хода на процедурата обсъждане на органа в тази насока.
От приложеното предложение с изх. №0800-91/25.03.2025 г. на кмета на Община Раднево е видно, че се предлага общинският съвет да приеме решение с посоченото в същото съдържание само и единствено на база депозирано в общинската администрация инвестиционно намерение от 24.03.2025 г., без никаква конкретика и обосновка.
Фактическите и правните основания, т. е. мотивите, позволяват да се извърши преценка налице ли са материалноправните предпоставки за издаване на акта, както и дали са спазени административнопроизводствените правила.
Следва да се отбележи, че посочването на относимата към случая правна уредба чрез изброяване на конкретни нормативни разпоредби не е достатъчно, за да изпълни изискването за мотивиране на административния акт.
Във всяко административно производство, компетентният административен орган е длъжен да изясни пълно, всестранно и обективно фактическата обстановка по случая и да установи всички относими факти и обстоятелства, като мотивира конкретно съображенията си за издаване на административен акт с конкретно съдържание.
Непосочването на фактическите основания за издаване на акта е съществено нарушение на изискванията за форма и представлява самостоятелно основание за отмяната му, доколкото възпрепятства адекватния контрол по отношение наличието на материалноправните предпоставки, обосновали постановения от административния орган акт.
На следващо място, предвид, че постъпилото инвестиционно намерение засяга имоти с начин на трайно ползване „пасища“, е необходимо да се спазват и разпоредбите на специалния закон – ЗСПЗЗ.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал. 3 случаи и при изпълнение на поставените с ал. 5 от същата изисквания.
С чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ е регламентирано, че общинският съвет приема решение за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението по ал. 3 и за учредяване на правата по ал. 4 с мнозинство две трети от общия брой на общинските съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството. С решението общинският съвет определя и срока на валидност на предварителното съгласие.
Следователно, за да бъде прието законосъобразно решение от този вид, то трябва да съответства и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и да не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството.
В настоящия случай, към решението е приложено становище от главен експерт ОССД при Община Раднево, в което се посочва, че за стопанската 2024-2025 г. в землище в с. Полски градец има неразпределени 1 517 335 кв. м. пасища и мери, а в мотивите към същото се отбелязва, че за същата стопанска година има достатъчна площ пасища и ливади за животновъдите, без да се съдържа информация, респ. да се представят доказателства, че са спазени нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи.
Следователно към момента на приемане на решението не се доказва по категоричен начин изпълнението на изискванията по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и да не е налице недостиг за нуждите на животновъдството, които следва да налице кумулативно.
С т. 4 от решението органът на местното самоуправление дава предварително съгласие на основание чл. 30, ал. 3 от ППЗОЗЗ за определяне на площадки и/или трасета за проектиране и промяна предназначението на поземлените имоти, описани в т. 1, за изграждане на фотоволтаична електроцентрала и повишаващата подстанция, както и за определяне на трасета за проектиране и промяна на предназначението на поземлените имоти-общинска собственост, за осигуряване на транспортен достъп до имотите, описани в т. 1, без да държи сметка за чл. 30, ал. 1 от правилника за прилагане на закона, която изисква за всеки обект да се комплектува преписка, с изрично и изчерпателно изброени документи.
С т. 6 от приетия акт се определя срок на валидност на предварителното съгласие 12 месеца от влизане в сила на решението, като не става ясно така определеният срок към кои от дадените с предходните точки предварителни съгласия е относим.
В допълнение на гореизложеното, е необходимо да се отбележи, че при приемане на решението са допуснати и други съществени нарушения, които водят до неговата незаконосъобразност.
Съгласно чл. 46, ал. 3 от ЗМСМА кметът на район и кметът на кметство могат да участват в заседанията на общинския съвет с право на съвещателен глас. Те се изслушват задължително при обсъждане на въпроси, отнасящи се за кметството или за района.
В протокола от заседанието на общинския съвет не са отразени каквито и да е изявления от това длъжностно лице, нито е отразено по някакъв начин неговото присъствие на заседанието. Не е представено и писмено становище, от което да може да се извлече позицията му по проекта за решението.
Нормата на чл. 46, ал. 3 от ЗМСМА е императивна по своя характер, гарантира огласяването и защитата на интересите на местните общности в съответствие с принципите на местното самоуправление.
Предвиденото в закона задължително изслушване на кметовете на райони и кметовете на кметства, които са органи на изпълнителната власт в населеното място, има за цел да гарантира, че при обсъждането на въпросите от значение за населеното място и вземането на съответното решение, ще се преценят и общите интереси на гражданите на това населено място. Поради това неспазването на тази норма винаги представлява съществено процесуално нарушение. В този смисъл Решение № 1259 от 10.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7783/2021 г., IV о. и Решение № 11455 от 12.12.2022 г. на ВАС по адм. д. № 5413/2022 г., IV о.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №336/27.03.2025 г. на Общински съвет Раднево за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Раднево и Кмета на Община Раднево за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
МЕТОДИ МАРКОВ
Областен управител