З А П О В Е Д
№ АК-01-ЗД-12
Стара Загора 07.05.2024 г.
На основание чл. 32, ал.1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), чл. 30, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи (ППЗОЗЗ) и чл. 59, ал. 2 от АПК
В Р Ъ Щ А М
Решение № 79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
М О Т И В И :
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-60/02.05.2024 г. са постъпили Решения по Протокол № 7 от проведеното на 29.04.2024 г. заседание на Общински съвет Братя Даскалови.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, на основание чл.21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) и чл. 30, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи (ППЗОЗЗ) и чл. 5, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), Общински съвет – Братя Даскалови приема следното:
Общински съвет - Братя Даскалови възлага на Кмета на Община Братя Даскалови да обяви Решението на определените за това места в сградата на общината, района на кметството и на интернет страницата на общината.
В гласуването на цитираното решение са участвали 13 общински съветници, от които „За” – 13, „Против”- няма и „Въздържал се” - няма. Решението е прието с необходимото мнозинство и поименно гласуване, съобразно чл. 27, ал. 4 и ал. 5 във вр. с чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА.
Решение №79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, е незаконосъобразно поради противоречие с материалния закон, а именно чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), чл. 30, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи (ППЗОЗЗ) и чл. 59, ал. 2 от АПК, по следните съображения:
Приетото от общинския съвет решение е в рамките на административните и властнически правомощия по чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, има самостоятелно значение в производството по издаване на решение по чл. 32, ал. 1 от ППЗОЗЗ на Комисията по чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ, и подлежи на контрол за законосъобразност, тъй като същото е административен акт свързан с упражняване на властнически правомощия на общинския съвет относно имоти – общинска собственост по чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и с него се засягат права и интереси относно имотите общинска собственост, през които ще бъде прокарано трасето.
Съгласно чл. 30, ал. 3 от ППЗОЗЗ определянето на площадка или трасе за нуждите на физическо или юридическо лице върху земи от общинския поземлен фонд се извършва след предварително решение на общинския съвет.
Видно от посочената разпоредба, общинския съвет разполага с правомощието предварително да съгласува или да откаже да съгласува площадка или трасе за нуждите на физическо или юридическо лице, когато се засягат земи от ОПФ, за всеки конкретен случай.
В ал. 1 на чл. 30 от ППЗОЗЗ се посочва изрично, че за всеки обект се комплектува преписка, като необходимите документи са изчерпателно изброени /т. 1 – т. 7/, включително по т. 2 - скица на имота или скица-проект, когато площадката е за част от имота, с посочени граници и площ, определени с геодезическите координати на определящите ги точки, а съобразно ал. 2 на същата разпоредба когато е определена площадка или трасе за нуждите на физическо или юридическо лице, се прилага и копие от документа за собственост или предварителен договор за учредяване право на строеж върху земята.
От смисъла на посочената разпоредба, както и от систематичната последователност на ал. 3 е видно, че правомощието на общинския съвет да даде предварително съгласие, когато с площадката или трасето се засягат земи от ОПФ, е обусловено от наличието на конкретен обект, респективно наличие на конкретни общински имоти, които са засегнати от същия.
В тази връзка решението е незаконосъобразно, тъй като с т. 1 е дадено „принципно съгласие“ за осигуряване на транспортен достъп до съответни имоти, като при необходимост се променя предназначението на полските пътища /публична общинска собственост/ в път с трайна настилка, а с т. 2 и т. 3 е изразено „предварително съгласие“ за утвърждаване на трасе за транспортен достъп, респективно за промяна предназначението на части от поземлени имоти- полски пътища, собственост на община Братя Даскалови.
ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ не предвиждат правна възможност общинския съвет да урежда с подзаконов нормативен или общ административен акт упражняване на правомощията си по съгласуване на трасе или площадка, съответно за промяна предназначението на засегнатите общински имоти или части от имоти. Общинския съвет разполага с правомощието /включващо правото, но и задължението/ да прецени фактите и изпълнението на законовите предпоставки във всеки конкретен случай.
С цитираното решение, ОбС Братя Даскалови нарушава и чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от ЗОЗЗ, които предвиждат че спомагателните и допълнителни площадки и трасета за осигуряване на транспортен достъп чрез път с трайна настилка, съответно когато достъпа ще се осъществява по селскостопански пътища и се предвиждат дейности, свързани с използването на машини, които налагат промяна предназначението на земята, същите да се извършват едновременно с основния обект. В случая наличие на такъв основен обект не се посочва в мотивите, нито в материалите към приетото решение, като не може да бъде направен извод относно наличието на законовите предпоставки за приемане на посоченото решение.
Отделно от горното, в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, в Решение № 79/29.04.2024 г. на ОбС Братя Даскалови, в протокола и материалите към същото, не са посочени конкретни фактически основания за приемане на решението, като неспазването на формата е самостоятелно основание за незаконосъобразност на акта.
Предвид факта, че с т. 1-3 от цитираното решение са нарушени чл. 30, ал. 3 от ППЗОЗЗ и чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от ЗОЗЗ, липсва основание за приемане на т. 4, като следва да се посочи също така, че ОбС не разполага с правомощия да възлага на собственик/заинтересованото лице да проведе процедурите, като от името на Община Братя Даскалови и за своя сметка извършва правни и фактически действия, тъй като последната се представлява от Кмета на община.
От горното следва, че Решение №79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, е незаконосъобразно поради противоречие с материалния закон, а именно чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), чл. 30, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи (ППЗОЗЗ) и чл. 59, ал. 2 от АПК.
Предвид изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, с настоящото връщам Решение № 79/29.04.2024 г. на Общински съвет Братя Даскалови, за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Братя Даскалови и Кмета на Община Братя Даскалови за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ИВА РАДЕВА
Областен управител