З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-20
Стара Загора 09.10.2024 г.
На основание чл. 31, ал. 1, т. 5, чл. 32, ал. 1 и ал. 2 от Закона за администрацията (ЗА), чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. първо от Административнопроцесуалния кодекс (АПК)
В Р Ъ Щ А М
Решение №196/26.09.2024 г. на Общински съвет Раднево, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-125/02.10.2024 г. постъпиха Решения по Протокол №15 от заседание на Общински съвет Раднево, проведено на 26.09.2024 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение №196/26.09.2024 г. на Общински съвет Раднево е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №196/26.09.2024 г. Общински съвет Раднево приема следното:
По т. I. На основание чл. 8, ал. 9 от ЗОС включва за продажба, в програмата за управление и разпореждане с общински имоти за 2024 г., следния поземлен имот:
Поземлен имот с идентификатор 61460.504.199 по КККР на гр. Раднево, одобрени със Заповед №РД-18-12/29.04.2005 г. на ИД на АГКК, с площ: 22576 кв. м, адрес: гр. Раднево, ул. „Георги Димитров“, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за обект комплекс за здравеопазване, номер по предходен план: 194, кв. 92, парцел II, съставляващ УПИ II-199 в кв. 92, с площ 22576 кв. м. по регулационния план на гр. Раднево, одобрен с Реш. №1009/30.06.2011 г. на Общински съвет - Раднево и изменен със Заповед №15/03.01.2023 г. на Кмета на Община Раднево.
По т. II. На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 от Закона за общинската собственост приема решение за продажба чрез публичен търг на:
Поземлен имот с идентификатор 61460.504.199 по КККР на гр. Раднево, одобрени със Заповед №РД-18-12/29.04.2005 г. на ИД на АГКК, с площ: 22576 кв. м, адрес: гр. Раднево, ул. „Георги Димитров“, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за обект комплекс за здравеопазване, номер по предходен план: 194, кв. 92, парцел II, съставляващ УПИ II-199 в кв. 92, с площ 22576 кв. м. по регулационния план на гр. Раднево, одобрен с Реш. №1009/30.06.2011 г. на Общински съвет - Раднево и изменен със Заповед №15/03.01.2023 г. на Кмета на Община Раднево с начална тръжна цена 500 000.00 лв. (без ДДС).
По т. III. Възлага на Кмета на Община Раднево да извърши процедура по продажба чрез публичен търг и да сключи договор.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 13 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 4.
Решение №196/26.09.2024 г. на Общински съвет Раднево е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, в предвидената от закона писмена форма и с изискуемото мнозинство съгласно чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, но в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. първо от АПК.
С посоченото решение органът на местното самоуправление приема да се извърши продажба на поземлен имот с идентификатор 61460.504.199 по КККР на гр. Раднево чрез публичен търг, без да излага мотиви, обуславящи необходимостта от извършване на разпоредителната сделка, нито такива, обуславящи приложимостта на избрания ред за реализирането ѝ – чрез публичен търг.
В текста на същото се посочва единствено обстоятелството, че е постъпило заявление с вх. №2600-985/25.06.2024 г. за закупуване на имота, което не може да замести задължението на органа на местното самоуправление да изложи съображенията си, които налагат постановяване на цитираното решение, т. е. да мотивира своя акт.
Още повече, че с депозирано в Община Раднево заявление под горепосочения номер е изразено желание за закупуване на имота по реда на чл. 35, ал. 3 от ЗОС, който предвижда облекчен ред за продажба на земя - частна общинска собственост на собственика на законно построена върху нея сграда – без търг или конкурс, като е изготвена и пазарна оценка за продажба на имота именно по този ред.
Налице е несъответствие между приложените към решението документи, от една страна и диспозитива на същото, от друга.
Необходимо е да се отбележи също, че от приложения Акт №10456/29.12.2023 г. за поправка на акт за частна общинска собственост №10456/09.12.2020 г. и скица №15-681031-04.07.2024 г. за поземления имот, издадена от СГКК – гр. Стара Загора, се установява, че по силата на нот. aкт №11, том V, рег. 1470, дело 814 от 30.08.2017 г. върху част от имота е учредено право на ползване за срок от 10 години в полза на Министерство на здравеопазването.
Наличието на учредено ограничено вещно право върху имота е още едно обстоятелство, което предполага подробно излагане на фактическите основания, които са ръководили органа при приемане на решение за продажба на същия.
Липсата на ясни и конкретни мотиви за приемане на решението са пречка за изясняване на действителното фактическо положение.
Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният акт следва да съдържа не само правни, а и фактически основания за издаването му.
Въведеното с разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. първо от АПК изискване за посочване на фактически основания за издаване на акта съответства на изискването за мотивиране на акта, съобразно ал. 1 на същата.
Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства.
Във всяко административно производство, компетентният административен орган е длъжен да изясни пълно, всестранно и обективно фактическата обстановка по случая и да установи всички относими факти и обстоятелства.
С излагането на мотиви се довеждат до знанието на страните в административното производство съображенията, по които административният орган издава или отказва да издаде административен акт, което подпомага страните в избора им на защита и съответно прави възможен и/или улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта.
Следва да се посочи, че фактическите и правните основания, т. е. мотивите, позволяват да се извърши преценка налице ли са материалноправните предпоставки за издаване на акта, както и дали са спазени административнопроизводствените правила.
Неизлагането на конкретни мотиви е нарушение на законовото изискване за форма на административния акт.
В настоящия случай, липсва излагане на конкретни фактически обстоятелства, относими към материалноправните предпоставки за постановяване на така приетото решение.
Изброяването на правни норми не е достатъчно, за да изпълни изискването за мотивиране на административния акт и в тази връзка Решение №196/26.09.2024 г. е прието в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. първо от АПК.
Предвид изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №196/26.09.2024 г. на Общински съвет Раднево за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Раднево и Кмета на Община Раднево за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ПЕТКО КАРАГИТЛИЕВ
Зам. областен управител,
оправомощен съгласно заповед №РД-ЗД-62/01.10.2024 г.
на Областния управител на област Стара Загора