З А П О В Е Д
№АК-01-ЗД-21
Стара Загора 10.10.2024 г.
На основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5, ал. 6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), във връзка с разпоредбите на гл. V от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ)
В Р Ъ Щ А М
Решение №262/26.09.2024 г. в частта по т. II на Общински съвет Казанлък, за ново обсъждане от същия, като незаконосъобразно.
М О Т И В И:
В съответствие с чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА в Областна администрация Стара Загора с вх. №АК-01-128/03.10.2024 г. постъпиха Решения по Протокол №20 от заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 26.09.2024 г.
Въз основа на извършения контрол по законосъобразност, считам че Решение № 262/26.09.2024 г. в частта по т. II на Общински съвет Казанлък е незаконосъобразно поради следните съображения:
С Решение №262/26.09.2024 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местно самоуправление и местна администрация, чл. 6, ал. 1 и ал. 3, чл. 8, ал. 1 от Закона за общинската собственост, чл. 3, ал. 2, ал. 3 от Наредба №15 за реда за придобиване и управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Казанлък, чл. 25, ал. 9 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, във връзка с чл. 3, ал. 1 и чл. 78а от ПП на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Общински съвет Казанлък приема следното:
По т. I. Дава съгласие за промяна на начина на трайно ползване от „Пасище, мера“ в Начин на трайно ползване: „Нива“ на следните имоти, публична общинска собственост:
1. Поземлен имот с идентификатор 40292.100.30 (четири нула две девет две точка едно нула нула точка три нула) с площ 5339 (пет хиляди триста тридесет и девет) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Предишен идентификатор: 40292.100.9, Номер по предходен план: 000496, при граници: 40292.100.10; 40292.108.3 и 40292.100.31 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
2. Поземлен имот с идентификатор 40292.108.2 (четири нула две девет две точка едно нула осем точка две) с площ 1377 (хиляда триста седемдесет и седем) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000435, при граници: 40292.108.1; 40292.106.53 и 40292.108.3 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
3. Поземлен имот с идентификатор 40292.106.49 (четири нула две девет две точка едно нула шест точка четири девет) с площ 3522 (три хиляди петстотин двадесет и два) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000373, при граници: 40292.106.50; 40292.106.48; 40292.105.34 и 40292.102.32 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
По т. II. Обявява за частна общинска собственост, след реализиране на процедурите по промяна на начина на трайно ползване, следните имоти:
1. Поземлен имот с идентификатор 40292.100.30 (четири нула две девет две точка едно нула нула точка три нула) с площ 5339 (пет хиляди триста тридесет и девет) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Предишен идентификатор: 40292.100.9, Номер по предходен план: 000496, при граници: 40292.100.10; 40292.108.3 и 40292.100.31 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
2. Поземлен имот с идентификатор 40292.108.2 (четири нула две девет две точка едно нула осем точка две) с площ 1377 (хиляда триста седемдесет и седем) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000435, при граници: 40292.108.1; 40292.106.53 и 40292.108.3 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
3. Поземлен имот с идентификатор 40292.106.49 (четири нула две девет две точка едно нула шест точка четири девет) с площ 3522 (три хиляди петстотин двадесет и два) кв. м, Трайно предназначение на територията: Земеделска, Категория на земята: 6, Номер по предходен план: 000373, при граници: 40292.106.50; 40292.106.48; 40292.105.34 и 40292.102.32 по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/ 03.01.2018 г. на ИД на АГКК.
III. Упълномощава кмета на Община Казанлък да извърши всички последващи действия във връзка с изпълнението на решението.
Решението е прието с поименно гласуване, като „ЗА” са гласували 29 общински съветници, „ПРОТИВ” – 0, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” – 4.
Съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗОС имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от закона, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост.
Горното недвусмислено сочи, че законодателят свързва възможността за промяна на характера на общинската собственост от публична в частна единствено с промяна на нейното предназначение, очертано в чл. 3, ал. 2 от ЗОС.
С оглед характера на описаните в т. II от решението имоти (пасище, мера) следва да се има предвид, че за тях /за промяна на тяхното предназначение/ са приложими разпоредбите на специалните закони - ЗСПЗЗ, ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал. 3 случаи и при изпълнение на поставените с ал. 5 от същата изисквания.
С чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ е регламентирано, че промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ.
От анализа на нормативната уредба следва, че за да се достигне до промяна във вида общинска собственост на пасища и мери е необходимо да бъде осъществен сложен фактически състав за промяна на тяхното предназначение. Необходимо е да е налице някоя от хипотезите по aл. 3 на чл. 25 от ЗСПЗЗ и приемане на решение на общинския съвет по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението с мнозинство две трети от общия брой общински съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг на земи за нуждите на животновъдството, същото да е обвързано с определен срок, след което да се проведе процедура по промяна на предназначението по реда на гл. V от ЗОЗЗ.
Към Решение №262/26.09.2024 г. на Общински съвет Казанлък не са приложени доказателства за взето решение по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ, както и за проведена и приключила процедура за промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди по реда на гл. V от ЗОЗЗ, твърдения в тази насока не могат да бъдат изведени и от мотивите на приетия акт.
В тази връзка и предвид, че промяна в предназначението на имотите не е извършена по надлежния ред, така взетото решение от Общински съвет Казанлък в частта по т. II е постановено в противоречие с приложимия материален закон.
С т. I от същото решение е дадено единствено съгласие за промяна на начина на трайното им ползване, което не обуславя и не води до промяна на предназначението им на земеделска земя, респ. не е предпоставка за преобразуване на публичния им характер по реда на чл. 6, ал. 1 от ЗОС.
Разпоредбата на чл. 25 от ЗСПЗЗ прави ясно разграничение между процедурите по промяна на „предназначение“ и промяна на „начин на трайно ползване“ на мери и пасища. Първата, съгласно чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ, а втората, съобразно чл. 25, ал. 9 от ЗСПЗЗ се развива при условията и по реда на правилника за прилагане на закона (ППЗСПЗЗ), като в текста на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ изрично се поставя като изискване за преобразуване на публичния характер на мери и пасища промяна на тяхното предназначение, не и на начина на трайното им ползване.
Предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и паша на добитък по начин, неувреждащ почвеното плодородие и здравето (чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ), като собственикът свободно избира начина на ползване на земеделската земя, ако с това не променя нейното предназначение (чл. 5, ал. 1 от ЗОЗЗ).
Следователно предназначението на земеделските земи е очертано в две насоки: едната е производство на растителна продукция, а другата е за паша на добитък. Промяната на начина на трайно ползване на земеделската земя означава, че земята ще се ползва отново в очертаното в чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ предназначение на земеделските земи.
В този смисъл, промяната на трайното ползване на земеделската земя е в рамките на едно и също нейно предназначение, дефинирано от закона.
Необходимо е да се отбележи, че дори и да бъдат проведени процедури по промяна на начина на трайно ползване на имотите от „пасище, мера“ в „нива“, те ще продължават да имат предназначението по чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ.
В настоящия случай, Общински съвет Казанлък приема, че гореописаните имоти ще загубят публичния си характер след провеждане на процедурите по промяна на начина на трайното им ползване, като е поставил обявяването им за частна общинска собственост в зависимост от реализирането на тези процедури, без да държи сметка за специалните изисквания и ред, които законодателят е предвидил.
На следващо място, поставянето на условие за трансформиране характера на общинската собственост в зависимост от настъпване на определени събития, респ. реализиране на определени процедури, е отклонение от предписаното с нормата на чл. 6, ал. 1 от ЗОС правило за поведение, тъй като същата дава правомощия на общинския съвет да обяви имоти и вещи - публична общинска собственост за частна такава само когато същите са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от закона.
Промяната на предназначението е процедура, която предхожда по време решението на общинския съвет за обявяване на имотите за частна общинска собственост и е различна по своя характер, ред за провеждане и последици от процедурата по промяна на начина на трайно ползване.
При липса на произнасяне по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ и без да са изпълнени изискванията на ЗОЗЗ, към който препраща нормата на чл. 25, ал. 6 от ЗСПЗЗ, няма как да бъде прието законосъобразно решение от общинския съвет за промяна характера на собствеността върху конкретните имоти от публична общинска собственост в частна общинска собственост.
При така изложената фактическа обстановка, Решение №262/26.09.2024 г. на Общински съвет Казанлък в частта по т. II е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, в предвидената форма и с изискуемото мнозинство, но в нарушение на материалния закон – чл. 6, ал. 1 от ЗОС, чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗСПЗЗ, във връзка с разпоредбите на гл. V от ЗОЗЗ.
С оглед изложеното, в предоставения 7- дневен срок и на основание чл. 45, ал. 4, изречение второ, предложение първо от ЗМСМА, връщам Решение №262/26.09.2024 г. в частта по т. II на Общински съвет Казанлък за ново обсъждане от същия като незаконосъобразно.
Препис от настоящата заповед да се изпрати на Председателя на Общински съвет Казанлък и Кмета на Община Казанлък за сведение и изпълнение, а на Окръжна прокуратура - Стара Загора за сведение.
ПЕТКО КАРАГИТЛИЕВ
Зам. областен управител,
оправомощен съгласно заповед №РД-ЗД-62/01.10.2024 г.
на Областния управител на област Стара Загора